Ένα σύστημα για να παραμείνει λειτουργικό στους στόχους του χρειάζεται να φροντίζει συνεχώς τις συνδέσεις του εσωτερικά – ανάμεσα στα υποσυστήματα που το αποτελούν – και εξωτερικά, με την πραγματικότητα που το περιβάλλει. Η καλλιέργεια συνδέσεων ενισχύει τη δυνατότητα του συστήματος να φέρει και να αναπτύσσει πολυπλοκότητα και να εντάσσει δημιουργικά την απόκλιση (Πολέμη-Τοδούλου et al, 2011)
Στη βάση της παραπάνω αρχής σχεδιάστηκε το «Πρόγραμμα Μετάβασης στο Γυμνάσιο», που υλοποιείται για πέμπτη χρονιά στο 1ο Γυμνάσιο Σύρου-Πειραματικό, με στόχο τη διευκόλυνση της προσαρμογής των παιδιών της Α’ τάξης στη νέα εκπαιδευτική βαθμίδα. Αυτό επιτυγχάνεται μέσα από την φροντίδα των σχέσεων/συνδέσεων σε όλα τα επίπεδα, σύλλογος διδασκόντων – μαθητές – γονείς, δημιουργώντας ένα καλό συγκινησιακό κλίμα, που διευκολύνει τόσο την εκπαιδευτική διαδικασία όσο και τη διεργασία κοινωνικοποίησης των παιδιών.
Στο κλείσιμο της πρώτης φάσης, τα παιδιά μέσα από τις ζωγραφιές τους περιέγραψαν την εμπειρία τους:
Μια εμπειρία σύνδεσης και συμπερίληψης
… που χρειάζεται χρόνο και να βγει κανείς από το πλαίσιο του σχολείου
… αυτοφροντίδα και εστίαση στο θετικό
… έκφραση των δύσκολων συναισθημάτων, θυμού, αδικίας
… υπέρβαση των ανταγωνισμών… ‘’είμαστε στην ίδια ομάδα’’
… σεβασμό στη μοναδικότητα του καθενός
Ξεκινώντας από το άτομο, στη δυάδα, την τετράδα, τη μεγάλη ομάδα,
φτιάχνουμε ένα σχολείο χαράς που μας χωράει όλους με σεβασμό!
Όμως η πραγματικότητα είναι κάπως αλλιώς… και σε αυτήν
υπάρχει τουλάχιστον η μικρή μου ομάδα να ‘’ακουμπήσω’’!
Οι ζωγραφιές των μαθητών